Czy praca w banku jest łatwa, lekka i przyjemna? Czy wręcz przeciwnie – spędzająca sen z powiek? Słyszy się opinie, że praca w banku nie należy do najbardziej przyjemnych, bo klienci są wymagający, bywają konfliktowi i nie panujący nad emocjami (delikatnie rzecz ujmując). A jak jest rzeczywistości? Czy faktycznie pracownicy banków mają taką złą pracę? Prawda jest taka, że w banku (z resztą tak samo jak w każdej innej instytucji) załatwianie spraw może być łatwe szybkie i przyjemne, jeśli tylko zna się reguły gry. Czy to aby nie za dużo powiedziane?
Wygląda na to, że załatwianie spraw w każdej dziedzinie idzie sprawniej, kiedy wiemy jakimi regułami mamy się kierować. Klasycznym przykładem jest oczywiście prawo. Jeśli znamy dobrze przepisy prawa, jesteśmy w stanie wygrać każdą rozprawę. Jeśli natomiast wiemy, na jakich warunkach możemy zamknąć rachunek bankowy w trybie natychmiastowym, wówczas podejdziemy do okienka w banku i będziemy wiedzieli co mamy powiedzieć, żeby nasza sprawa została pozytywnie załatwiona. Nie zapytamy o to, czy istnieje taka możliwość. Nie dość, że będziemy znali odpowiedź na to jakże oczywiste pytanie, to jeszcze od razu – uprzedzając pytanie Doradcy Bankowego, powiemy, że zamykamy konto indywidualne, ponieważ wzrosły opłaty związane z prowadzeniem rachunku. Jesteśmy na wygranej pozycji, ponieważ wiemy z czym przychodzimy.
O ile łatwiej pracowałoby się wtedy w banku, gdyby wszyscy klienci byli tak ogarnięci? Pewnie i łatwiej, skąd natomiast brałyby się prowizje, gdyby wszyscy klienci nagle zamykali swoje rachunki?